Wat is goede huisvesting voor organisaties met een erfgoedcollectie en/of maatschappelijke opdracht? Volgens de Melker & Partners is dat een locatie waar drie elementen met elkaar in balans zijn: het gebouw, de missie/taakstelling en de werkprocessen van de organisatie. De huisvesting moet de activiteiten van de organisatie goed faciliteren. Voor erfgoedbeheerders betekent dat een locatie waar de collectie optimaal kan worden bewaard en gebruikt. Een organisatie met een maatschappelijke doelstelling moet in de regel beschikken over een ruimte en inrichting die privacy voor medewerkers en cliënten kan garanderen. Bij zorglocaties speelt toegankelijkheid en flexibiliteit weer een belangrijke rol. Daarbij zien we sinds 2020 dat thuiswerken een vast onderdeel is geworden van de werkweek. Dat betekent dat een organisatie haar huisvesting heel anders in zou kunnen vullen. Medewerkers moeten thuis worden voorzien van een optimale werkplek, en tegelijkertijd kan de locatie van de organisatie op een bredere manier worden ingezet, zonder de behoeften van medewerkers uit het oog te verliezen. Zo zijn er tal van vragen die gesteld kunnen worden rondom de huisvesting van een organisatie, om uiteindelijk het doel te bereiken dat iedereen in de organisatie op een veilige, efficiënte, duurzame en comfortabele manier kan werken.
De Melker & Partners ondersteunt organisaties bij tal van huisvestingsvraagstukken. We kunnen zorgdragen voor een volledig huisvestingstraject: het zoeken van een nieuwe locatie, het afsluiten van contracten, het indelen van een gebouw/ruimte en het inkopen van inrichting en dienstverlening. Daarnaast kunnen we ook kleine vraagstukken behandelen zoals een eerste inventarisatie van de behoeften en inzicht geven in mogelijke kostenbesparingen.